The culturalization of gender action in the Iraqi theatrical address the play " Revelations as an example"

Authors

  • Motamad Majid Hamid University of Babylon / College of Fine Arts

DOI:

https://doi.org/10.35560/jcofarts103/241-256

Keywords:

Culturalization, Gender, Discourse, Theater.

Abstract

The culturalization of gender action occupies a wide range in culture, thoughts and modern studies as well as in fine arts and the ways of expressing them.

       Theater, as one of these arts, plays roles in establishing the fundamental concepts that aims at stating the uncontrollable deed of the social community. It remains one of the most effective and suitable means to confine the uncivilized practices to overcome a certain crisis after gender and cyborg in societies.

        The research concentrates on studying the culturalization of gender action in the Iraqi theatrical address because of the effect it has on the modernizing thought in arts and theater literature. It consists of chapter one which deals with the " curriculum frame " -the problem of the research. The importance of the research is quite evident in dealing with a certain concept after the gender and whatever signs and concepts related to it . That points out the relation between the individual and the oral overwhelming diminution as well as the personifying connectivity in the address of the theater show .

         As for the goal of the research , it aims at  knowing the culturalization of gender action in the theater address.

References

XXX. (2007). فان كوخ رحلة ضوئية باللون و الجسد للتطهير من العنف. مجلة الثقافة الاجنبية، 4، الصفحات 78-79.

ابراهيم جندراي جمعة. (2004). النص المسرحي العربي و نكسة حزيران. دمشق: وزارة الثقافة.

الارديس نيكول. (د.ت). المسرحية العالمية (المجلد 1). (عثمان نوية، المترجمون) القاهرة: وزارة الثقافة و الارشاد القومي.

الارديس نيكول. (د.ت). المسرحية العالمية (المجلد 2). (محمود حامد شوكت، المترجمون) القاهرة: المؤسسة المصرية للثقافة و الترجمة و الطباعة و النشر مطبعة المعرفة.

اماني ابو رحمة. (2014). التحولات الفلسفية نحو بعد ما بعد الحداثة. دمشق: دار نينوى للنشر.

اماني ابو رحمة. (2016). السايبورغ : مابعد الانسان. انتلجنسانية: د.ن.

بامبر جاسكوين. (د.ت). الدراما في القرن العشرين. (محمد فتحي، المترجمون) القاهرة: دار الكاتب العربي.

توبي لحسن. (2014). الحجاج و المواطنة. القاهرة: رؤية.

ج.ثورنلي وجينيث روبرتس. (1990). الادب الانجليزي من البدايات في القرن السابع الى ثمانينيات القرن العشرين. (احمد الشويخات، المترجمون) الرياض: دار المريخ.

حسن عطية. (ربيع, 2013). قراءة جديدة لقضايا متجدده , الهوية .. المسرح .. الثورة. مجلة الخشبة، صفحة 26.

حسين الشيخ. (1992). اليونان , دراسات في تاريخ الحضارات القديمة. بغداد: دار المعرفة.

رشاد رشدي. (د.ت). نظرية الدراما من ارسطو الى الان. القاهرة: مكتبة الانجلو المصرية.

رياض عصمت. (2007). رؤى في المسرح العالمي و العربي. دمشق: دار الفكر.

عبد الرحمن بن زيدان. (2013). المسرح العراقي رؤية تراجيدية في زمن متغير. بغداد: دار عدنان.

عصمت محمد حوسو. (2008). الجندر ( الابعاد الاجتماعية والثقافية). القاهرة : دار الشروق.

محمد زغلول سلام. (د.ت). المسرح و المجتمع في مائة عام. د.ب: د.ن.

معتمد مجيد حميد العبيدي. (2011). مفهوم الوجود و العدم في مسرحيات (شكسبير). بغداد: دار الفراهيدي.

نهاد صليحة. (1985). المسرح بين الفن و الفكر. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب.

References:

XXX. (2007). Van Gogh is a light journey with color and body to purify from violence. Foreign Culture Journal, 4, pp. 78-79.

Ibrahim Gendray Gomaa. (2004). The Arab theatrical text and the June setback. Damascus: Ministry of Culture.

Allardyce Nicole. (D.T). The Universal Play (Volume 1). (Osman Nawi, translators) Cairo: Ministry of Culture and National Guidance.

Allardyce Nicole. (D.T). The Universal Play (Volume 2). (Mahmoud Hamed Shawkat, translators) Cairo: The Egyptian Foundation for Culture, Translation, Printing and Publishing, Knowledge Press.

Amani Abu Rahma. (2014). Philosophical shifts towards postmodernism. Damascus: Nineveh Publishing House.

Amani Abu Rahma. (2016). Cyborg: Beyond Human. Intelligence: Dr. N.

Bamber Gascoigne. (D.T). Drama in the twentieth century. (Mohamed Fathy, translators) Cairo: Arab writer House.

Toby Lahcen. (2014). Pilgrims and citizenship. Cairo: a vision.

J. Thornley and Jenneth Roberts. (1990). English literature from the beginnings in the seventh century to the eighties of the twentieth century. (Ahmad Al-Shweikhat, translators) Riyadh: Dar Al-Marikh.

Hassan Attia. (Spring, 2013). A new reading of renewed issues, identity..theater..the revolution. The plank magazine, page 26.

Hussein Sheikh. (1992). Greece, studies in the history of ancient civilizations. Baghdad: House of Knowledge.

Rashad Rushdie. (D.T). Drama theory from Aristotle to now. Cairo: Anglo-Egyptian Library.

Riad Esmat. (2007). Visions in the global and Arab theater. Damascus: Dar Al-Fikr.

Abdul Rahman bin Zaidan. (2013). The Iraqi theater is a tragic vision in a changing time. Baghdad: Adnan House.

Ismat Mohamed Hoso. (2008). Gender (social and cultural dimensions). Cairo: Dar Al-Shorouk.

Mohamed Zagloul Salam. (D.T). Theater and Society in a Hundred Years. d.b.: d.n.

Majeed Hamid Al-Obaidi approved. (2011). The concept of being and nothingness in Shakespeare's plays. Baghdad: Al-Farahidi House.

Nohad Saliha. (1985). Theater between art and thought. Cairo: The Egyptian General Book Authority

Downloads

Published

2022-03-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

The culturalization of gender action in the Iraqi theatrical address the play " Revelations as an example". (2022). Al-Academy , 103, 241-256. https://doi.org/10.35560/jcofarts103/241-256

Publication Dates