Act in Contemporary Painting

Authors

  • Nibras Wafa Badri College of Fine Arts / University of Baghdad

Abstract

This research concerned with studying act in contemporary painting , based on the role played by the act in achieving the structure of plastic art work artistically and aesthetically . The study consisted of three chapters: In the first one (the methodological framework) the problem has been displayed and the research aimed to detect : 1. The concept of the act in the structure of contemporary painting . 2. The impact of the act in the formation of the artistic style . as well as putting its boundaries represented in artistic movements : Abstract Expressionism , Pop Art and Conceptual Art within the period between 1945 and until the end of the seventh decade of the twentieth century. The Chapter II (theoretical framework) consisted of three sections : the first interested in the concept of the act . The second was the concept of the act in the art of painting . The third concerned with artistic Movements which are the subject of the study. The end of the Chapter was the indicators resulting from it . The third chapter included research procedures. The study found a set of results , including : 1. The concept of the act in contemporary painting to activate the visual elements in such process that achieve the launch of its effectiveness, as this activation is through the creation of relationships between these elements share the impact and vulnerability within the formal structure already achieved the same. 2. The activation of matter energies in the postmodern painting was made by the technical and performances processes , and These processes of references back to the modes of modern painting , but it has seen in the postmodern painting breaking new ground and wide by the transformation of thought , change attitudes towards the artwork.
3. The act is the one who achieves the style according to the artistic and aesthetic vision of each artistic movement in the postmodern painting .

References

- إبراهيم ، زكريا ، دراسات في الفلسفة المعاصرة ، مكتبة مصر ، الفجالة ، 1968 .

- أمهز ، محمود ، الفن التشكيلي المعاصر ( التصوير 1870 – 1970 ) ، دار المثلث للتصميم والطباعة والنشر ، د.ب ، 1981 .

- برتليمي ، جان ، بحث في علم الجمال ، ت: أنور عبد العزيز ، دار نهضة مصر للطباعة والنشر ، الفجالة – القاهرة ، 1970 .

- الجرجاني ، علي بن محمد بن علي ، كتاب التعريفات ، تحقيق : عادل أنور خضر ، دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع ، ط1 ، بيروت – لبنان ، 2007 .

- جويو ، جان ماري ، مسائل فلسفة الفن المعاصرة ، ط2 ، ت: سامي الدروبي ، دار اليقظة العربية ، دمشق ، 1965 .

- ديوي ، جون ، الفن خبرة ، ت: زكريا إبراهيم ، دار النهضة العربية ، القاهرة ، 1963 .

- روزنتال ، م. و ب . يودين ، الموسوعة الفلسفية ، ط1 ، ت: سمير كرم ، دار الطليعة ، بيروت ، 1974 .

- سبيلا ، محمد ، الحداثة وما بعد الحداثة ، مركز دراسات فلسفة الدين ، بغداد ، 2005 .

- سميث ، إدوارد لوسي ، الحركات الفنية بعد الحرب العالمية الثانية ، ت: فخري خليل ، دار الشؤون الثقافية العامة ، بغداد ، 1995 .

- عبد الحميد ، شاكر ، التفضيل الجمالي ، عالم المعرفة ( 267 ) ، المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ، الكويت ، 2001 .

- فيشر ، إرنست ، ضرورة الفن ، ت: ميشال سليمان ، دار الحقيقة للطباعة والنشر ، بيروت ، د.ت .

- كامل ، فؤاد وآخرون ، الموسوعة الفلسفية المختصرة ، مكتبة النهضة ، بغداد ، 1983 .

- لالاند ، أندريه ، موسوعة لالاند الفلسفية ، م1 ، ت: خليل أحمد خليل ، عويدات للنشر والطباعة ، بيروت - لبنان ، 2008 .

- مجمع اللغة العربية ، المعجم الفلسفي ، تصدير: إبراهيم مدكور ، الهيئة العامة لشؤون المطابع الأميرية ، القاهرة ، 1983 .

- مولر ، جي.اي. وفرانك ايلغر ، مئة عام من الرسم الحديث ، ت، فخري خليل ، دار المأمون للترجمة والنشر ، بغداد ، 1988 .

- هويغ ، رنيه ، الفن تأويله وسبيله ، ج2 ، ت: صلاح برمدا ، وزارة الثقافة والإرشاد القومي ، دمشق ، 1978 .

Downloads

Published

2024-01-05

Issue

Section

Articles

Publication Dates