The influence of heritage on the ceramic sculpture of the American potter Paula Rice

Authors

  • Nidal Abdul Khaleq Abdullah College of Fine Arts / University of Baghdad

Abstract

The current study entitled (the influence of heritage in the ceramic sculpture of the America Potter Paula Rice)
The study is based on four chapters:
Chapter I included structural find of clarification of the research problem and its importance, also included a mention of the research limits and the aim of this study, which is:
-Identify sculptures Ceramic affected ranges for Potter Paula Rice civilization heritage of intellectual and artistic, whether global or local.
-Trying to detect and intellectual influences the formalism of inherited and which resulted in the latest version of the unfinished ceramic artist.
-Did the artist callback method to the values inherent succeeded in the embodiment of the meaning of originality according to the wording of the creative and compatible and contemporary taste. :
Chapter II combine theoretical framework in three axes
The first axis: heritage
The second axis: contemporary ceramic composition
The third axis: the terms of reference of the American Ceramic
This chapter also included mentions the most important indicators that resulted in her detective theory.
Chapter III included search procedures and the method used in the descriptive analysis according to the axes learned analytical researcher.
Chapter IV was to clarify the results learned by the researcher of the study samples and analysis results have been on the whole appear affected in the cultural historical legacy, the environment and the ideas contemporary philosophical and the modern art movements in addition of personal representation of individual self, which verify the concept of originality in art and then accommodate inherited values and put a new format made the concept of individual artistic identity for the Potter Paula Rice.

References

القران الكريم ( سوره الفجر ايه 19)

ابن منظور،لسان العرب، قدم له الشيخ عبد الله العلايلي، اعداد وتصنيف يوسف الخياط، مج2، باب ورث، دار لسان العرب، بيروت، 1959ص199

محمد البسيوني، اسرار الفن التشكيلي،القاهره، 1988ص140

ا.ديوسف محمد عبد الله، الحفاظ على الموروث الثقافي و الحضاري و سبل تنميته، جامعة صنعاء، بحث منشور، صنعاءص1-7

توماس مونرو، التطور في الفنون، ج3، تر:محمد على و اخرون، الهيئة المصرية العامه للتاليف و النشر، القاهره، 1971(ص262-264)

جميل صليبا، المعجم الفلسفي، مج2، ذوي القربى، قم-ايران، 2006

يوسف ميخائيل اسعد، سيكولوجية الإبداع في الفنون و الأدب، ، دار الشؤون الثقافية العامة، آفاق عربيه، بغداد، ت:بلا(ص12)

سماح أنور رفعت، الفينومينولوجيا عند هورتسل، دار الشؤون الثقافية، بغداد، 1991(ص149)

محمود امهز، التيارات الفنية المعاصرة، شركة المطبوعات للنشر و التوزيع، بيروت، 1996(ص138)

جوزيف اميل مولر، الفن في القرن العشرين، دار طلاس للترجمة و النشر، دمشق، 1988(ص266)

ادوارد لوسي سمث، الحركات الفنية بعد الحرب العالية الثانية، تر:فخري خليل، مراجعة:جبرا إبراهيم جبرا،دار الشؤون الثقافية العامة، آفاق عربية، بغداد، 1995(ص6)

محمود امهز، المصدر السابق،(ص204)

هربرد ريد، معنى الفن، تر:سامي خشبة، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد، 1986(56-57)

هربرد ريد،الفن والصناعة، تر:فتح الباب عبد الحليم سيد و محمد محمود، عالم الكتب، القاهره، 1986(ص43)

الانكلو: بادئه بمعنى (الانكليزي) تضاف الى كلمة اخرى لتكمل معنى خاص(وقد اطلقت على القادمون من اوربا الى امريكا بعد الغزو الاسباني).منير بعلبكي المورد، دار العلم للملايين، بيروت، 1977(ص48)

خزف بويبلو، مجلة فنون عربية، العدد7، 1982(ص129)

يوم ولاده ناميبو غير معروف (معنى اسمها بالهندي الافعى التي لا تعض) استمرت بالعمل الى 1920 حتى فقدت بصرها الا ان زوجها استمر بالعمل بنفس اسلوبها مستخدما نفس تصاميمها الشكلية و الزخرفيه.Preble, Duane and Sara Preble, Arts forms, Ibid.(P.212)

- American Craft, N.6, December 1980 to January 1981 (P.30-32)

حول المعلومات التاريخيه التي ذكرتها الباحثه للخزف الهندي الامريكي يراجع:

-http.www.googol, Pottery by American Indian women history

-Preble, Duane and Sara, Art Forms,Ibd.(P214-218)

(P.98) 1970Muriel Rose, Artist Potters in England, London,

يراجع :

http.www.airgallery.org.

Bernard Leach, A potter's Book, (P.18)

يراجع :

http.www.Ceramics today - -Richard Noktin_files-

http.www.Studio Potter Magazine. Studio Potter. Tm

/http.www.Ceramics today - -Richard Noktin_files

http.www.Studio Potter Magazine. Studio Potter.htm

Duane and Sara Preble, Art Forms(P.17)

عبد الرحمن بدوي، الزمان الوجودي، مكتبة النهضة العربيه، القاهره،1955(ص42)

جان بول سارتر، التخيل، تر:نظمي لوقا، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهره، 1982 ص100

الان باونس ، الفن الاوربي الحديث ، ص214 .

ارفقت الباحثة في الصفحة الاخيره من البحث صور الاعمال الخزفيه للفنانه باولا رايس و التي تمثل مجتمع البحث.

تتميز الخزافة باولا رايس بانها مقله جدا في اعمالها فلا تنجز في السنه اكثر من ثلاثة او اربعة اعمال في السنه و المعارض الرئيسيه في مسيرتها الفنيه هي:طفل السماء-لازارو-سلسلة الكواكب

Ceramic monthly, January 2001,(p37-38)

للخزافة باولا رايس طريقة خاصة للحصول على التدرج اللوني في طريقة الحرق لتحاكي به طريقة الحرق القديمه في الخزف بان تقوم بعد الحرق الاولي للجسم الطيني بالافران الكهربائيه تقوم ببناء فرن بسيط حول العمل الذي تضعة على قاعده اسمنتيه ثم تبدء بناء الجدار المحيط الى مافوق العمل الفني و من بعد ذلك تملء البناء بالاوراق النباتيه و بنشاره الخشب و من ثم تغطي العمل و تبدء بحرق المواد في الداخل مما يولد جوا من الابخره و الدخان تؤثر على الجسم المفخور و المناطق التي طليت بالملاط الطيني و الزجاجي مما يولد تغايرا و تفاوتا تدريجيا للالوان و هذه الطريقة استخدمت في معظم اعمالها و من ضمنها اللاعمال الفنيه صدد التحليل .

Ceramic monthly, January 2001(p.38-37)

يراجع:

http.//www.Paula Rice.edu.

/http.//www.Paula Rice.edu.

Ceramica And Art Perception. Ibd.(P40)

Downloads

Published

2024-01-08

Issue

Section

Articles

How to Cite

The influence of heritage on the ceramic sculpture of the American potter Paula Rice. (2024). Al-Academy , 69, 60-79. https://jcofarts.uobaghdad.edu.iq/index.php/jcofarts/article/view/1346

Publication Dates