Mechanisms of creative action in print design

Authors

  • Hikmat Rashid Fakhry College of Fine Arts / University of Baghdad

Abstract

In the midst of conflicts different intellectual and knowledge of production processes and circulation we need constant search for different levels of Innovation replenished with renewed need to develop solutions to various problems. Amid this conflict comes to mind a question about what salt creative mechanisms act in Graphic Design? Through this research is marked (creative mechanisms act in Graphic Design) strive to find solutions
to this question, as well as cognitive it Sarphi side modern and developmental study to a broader understanding of the subject. And across four seasons, which included the first chapter of the research problem and the need for him, and then came the second chapter includes theoretical framework goal Bembgesan, came First research titled (creativity in art and theories creative) and the second section (thinking and mechanism of action creative in Graphic Design) and then right indicators represent Summary scientific literature Article theoretical, in the third quarter set the research methodology and Tgosailadtha technical, and the right process analysis to design commercials printed magazines foreign available in the local market and adopted researcher indicators theoretical framework as the research sample was selected in the manner of others Probability intentionality by the nature of research has been on the basis of analysis sample models. fourth chapter and which contained the results of research and discussion, from these results:
1 - The idea indirect characterized creativity as a result of the formulation of the new formalism as it led to the excitement, excellence and attractions, as well as to raise the intellectual implications.
2 - The employment picture processing technicians to achieve formal Allamolov the advertised product led to the realization of the idea of creative and play Atsalaa by delivering advertising idea in an interesting and strange.
3 - has been the application of environmental metaphors and formal and synthesized with elements used in advertising design to achieve artistic creativity. Then I pointed out the recommendations and proposals and a list of the sources cited by the research.

References

اسعد مرزوق : موسوعة علم النفس، ترجمة: عبد الله عبد الدايم، ط1 المؤسسة العربية للدراسات والنشر ، بيروت – لبنان، 1977.

اياد حسين عبد الله : فن التصميم – الفلسفة – النظرية – التطبيق، ط1 ، دار الثقافة والاعلام ، الامارات العربية المتحدة ، ج3، 2008.

باشلر، جان تون: جماليات الصورة، ترجمة: غادة الامام ، ط1 ، دار التنوير للطباعة والنشر، بيروت – لبنان، 2010 م .

البهنسي ، عفيف : مدارات الابداع ، وزارة الثقافة – الهيئة العامة السورية للكتاب، دمشق – سوريا ، 2010 م .

تدهوندرتش: دليل اكسفورد للفلسفة ، ترجمة : نجيب الحصادي ، ج1، المكتب الوطني للبحث والتطوير ، الجماهيرية العربية الليبية ، (ب . ت ) .

تغريد خليل غني : اثر الارشاد التربوي الجماعي في تنمية التفكير الابتكار لدى طالبات المراحل الاعدادية ، رسالة ماجستير ( غير منشورة ) جامعة بغداد ، 1991 م .

الجسماني، عبد العلي : سايكولوجية الابداع في الحياة ، الدار العربية للعلوم ، بيروت – لبنان ، 2000 م .

______ : علم نفس التعليم ، ط3 ، الدار العربي للعلوم بيروت – لبنان ، 2005 م .

جميل صليبا : المعجم الفلسفي ، دار الكتاب اللبناني ، بيروت ، لبنان ، ج1 ، 1982 م .

الحارث عبد الحميد حسن : اللغة السايكولوجية في العمارة ، ط1 ، دار صفحات للدراسات والنشر ، دمشق – سوريا ، 2007 م.

حسن احمد عيسى : لابداع في لفن والعلم . سلسلة عالم المعرفة ، الكويت ، 1979.

الرازي ، محمد بن ابي بكر عبد القادر : مختار الصحاح ، دار المعاجم ، مكتبة لبنان ، 1989 م.

روشكا، الكسندرو : الابداع العام والخاص ، ترجمة : غسان عبد الحي ابو فخر ، سلسلة عالم المعرفة – المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب العدد (144)، الكويت ، 1989 م .

سعيد علوش ،معجم المصطلحات الادبية ، المكتبة الجامعة ، الدار البيضاء ، 1984 م .

سيزا قاسم ونصر حامد : مدخل الى السيموطيقيا ، دار الياس العصرية ، القاهرة ، 1986 م .

عبد الكريم هلال خالد : الاغراب في الفن – دراسة في الفكر الجمالي العربي المعاصر ، ط1 ، جامعة قار يونس ، بنغازي ، 1998 م.

عبد النور صبور : المعجم الادبي ، دار العلم للملايين ، بيروت ، 1979 م .

العتوم، عدنان يوسف : علم النفس المعرفي – النظرية والتطبيق دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان – الاردن . 2004 م .

عفيف بهنسي :مدارات الابداع ، وزارة الثقافة الهيئة العامة اسورية للكتاب ، دمشق2010 .

قاسم حسين صالح : الابداع في الفن ، منشورات وزارة الثقافة والاعلام ، دار الرشيد للنشر ، العراق ، 1981م.

القيوم ، عدنان يوسف : علم النفس المعرفي – النظرية والتطبيق، دار الميسرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان . 2004 .

الكناني، محمد جلوب جبر : حدس الانجاز في البنية الابداعية بين العلم والفن ، اطروحة دكتوراه (غير منشورة ) ، كلية الفنون الجميلة ، جامعة بغداد.

لا لا ند ، اندريه : موسوعة لا لا ند الفلسفة ، ترجمة: خليل احمد خليل، ط1،المحلبة الاول ، 1996م.

المصادر الاجنبية

24. De Bono Rlateral (thinking ) ,A Texhbook of creativity , newyork , pelican ,1997 .

25. Wallace, D.B. : Studying The case study Method and Other cenres. In .D. B Wallace and HG. Oxford University pres,1992, p. 55- 59.

Downloads

Published

2024-01-08

Issue

Section

Articles

Publication Dates