تأثير سوسيولوجيا الثقافة على تصميم الإعلانات البصرية الموجهة للمجتمع السعودي

المؤلفون

  • أنهار يوسف هوساوي ماجستير تربية فنية من جامعة أم القرى
  • عبير مسلم الصاعدي أستاذ التصميم بقسم الفنون البصرية، جامعة أم القرى

DOI:

https://doi.org/10.35560/jcofarts1402

الكلمات المفتاحية:

سوسيولوجيا الثقافة، التصميم، الإعلانات البصرية، المجتمع السعودي

الملخص

  1. يهدف البحث إلى وصف وتحليل محتوى الإعلانات البصرية الموجهة للمجتمع السعودي في ضوء سوسيولوجيا الثقافة، لمعرفة موضوعاتها والوقوف على أهم الغايات التي تسعى الاعلانات البصرية لتحقيقها، ومعرفة مكوناتها الثقافية، وتكون مجتمع الدراسة من الاعلانات البصرية الثابتة الموجهة للمجتمع السعودي، وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية عددها (50) إعلانا ثابتا خلال الفترة الزمنية 2016-2022م، واعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي وصممت بطاقة تحليل محتوى لعينة الدراسة، ونتجت الدراسة أن موضوع الترويج للمنتجات والخدمات التجارية؛ الموضوع الأكثر تداولاً، وأن مضامين عناصر الإعلانات البصرية الأكثر استخداما بنسب مرتفعة هي (استخدام اللغة العربية، تجنب الخداع والتضليل، مراعاة القيم السياسية للمجتمع السعودي- خلو الإعلانات من العبارات والصور الخادشة للمشاعر- توافقها مع التعاليم الدينية)، وتضاءلت النسب من حيث (مراعاة القيم الأسرية للمجتمع السعودي- تناسب الإعلانات مع عادات وتقاليد وأعراف المجتمع السعودي- البُعد عن نقل وترجمة إعلانات مجتمعات أخرى- خلو الإعلانات من المبالغة والتكلف غير الهادف- تلبية رغبات وحاجات المجتمع الثقافية- تعزيز الإعلانات للهوية الثقافية للمجتمع).

    ومن أهم التوصيات إعداد دراسات حول تصميم الإعلانات البصرية باستخدام أداة المسح ومعرفة آراء المجتمع من الناحية السوسيولوجية الثقافية، وإعداد دراسات حول أساليب الإعلانات البصرية في المملكة من الناحية الجمالية والتصميمية، وتطوير الأساليب الإعلانية باستخدام أدوات معاصرة تمكن المستخدم من التفاعل مع الإعلان.

المراجع

Abdo, Abeer Hassan, Atef, Lina, Al-Qadi, Manar Muhammad. (2017). Human values in advertising and their role in positive motivation, Journal of Architecture, Arts and Humanities, (8), 415-431, https://bit.ly/3k9zgx2

Abu Al-Enein, Fathi. (2015). Culture and personality. Egyptian General Book Authority.

Abu Donia, Samar Hani Al-Saeed, Dina Gamal El-Din Abboud, and Rania Ezzat Amin. 2020. Advertising and family social relations in light of sociological theories. Journal of Architecture, Arts and Humanities, vol. 5, p. 24, p. p. 236-253. https://search.emarefa.net/detail/BIM-1014477

Adel Refaat Mustafa. 2019. Advertising makers’ attitudes towards legislation and ethical charters regulating advertising in Egypt: A field study. Journal of Social Sciences, vol. 47, p. 3, p. p. 191-233. https://search.emarefa.net/detail/BIM-1198852

Ahmed, Fatima Al-Zahra Kamal; Ali, Shaaban Hassan (2015/September). The effectiveness of a proposed program in design to develop some advertising poster skills and environmental awareness among art education students. Journal of Research in Art Education and the Arts, Faculty of Art Education, Helwan University, Volume (46).

Al Harithi, Zayed. (2020). Building questionnaires and measuring attitudes, (2nd edition), Riyadh, Al-Rushd Library.

Al-Alaq, Bashir Abbas, Rababah, Ali Muhammad. (2010). Promotion and commercial advertising, foundations of theories, applications and an integrated approach. Al-Yazouzi Scientific House for Publishing and Distribution.

Al-Ayyadi, Nasr al-Din (2004). Media and Society: Shadows and Lights. University Book House.

Al-Dahmi, Falah, Al-Saifi, Hassan. (2015). Media and Society: University Book Series (2nd ed.). Al-Mutanabbi Library.

Al-Daridi, Ibtihaj Hafez (2018). The effectiveness of the visual thinking strategy in designing the advertising poster. Journal of Architecture, Arts and Humanities, (10), 1-16.

Al-Daridi, Ibtihaj Hafez (2019). Sociology of culture through social media advertising. Journal of Architecture, Arts and Humanities, 5(19), 1-27.

Al-Gawhari, Muhammad. (1988). Folklore Studies in Cultural Anthropology. University Knowledge House.

Al-Gharib, Abdul Aziz Ali. (2017). Social and Cultural Change (2nd ed.) Scientific algorithms for publishing and distribution.

Al-Hajj, Ahmed Ali. (2013). Fundamentals of Education (1st ed.). Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution.

Al-Harbi, Yahya Saleh. (2006). Readings in Education, Culture and Media (1st edition) Cataloging of the King Fahd Library.

Al-Harithi, Turki Ajlan, Al-Asmari, Mushabab Gharamah, Al-Ghamdi, Muhammad Saeed, Al-Qurashi, Fathia Hussein, Kubra, Haifa Fawzi. (2013). Youth and citizenship values in Saudi society (1st ed.). Dar Hafez for Publishing and Distribution.

Al-Khatib, Salwa Abdel Hamid. (2018). Saudi society between yesterday and today (1st edition). Dar Tanweer for Publishing and Distribution.

Al-Nafaili, Ali. (2008). Secrets of progress and backwardness among human diversity and cultural differences (1st edition) Shorouk International Library.

Al-Najihi, Muhammad Labib. (1976). Social foundations of education. Anglo-Egyptian Library.

Al-Omrani, Abdel-Ghani Muhammad Ismail (2014). Fundamentals of Education (2nd edition), University Book House.

Al-Rashdan, Abdullah (1999). Sociology of Education, Oman. Dar Al-Shorouk.

Al-Saif, Muhammad Ibrahim (2018). The introduction to the study of Saudi society, a method in sociology, a functional analysis of society, and scientific lessons in social change and national education (4th edition), Al-Mutanabbi Library.

Al-Saleh, Nasser (2013). Aspects of the Cultural Geography of the Kingdom of Saudi Arabia (1st ed.), Umm Al-Qura University.

Al-Tali, Ibn Al-Sheikh. (1990). The starting points of thinking in Algerian popular literature. National Book Foundation.

Baqadir, Abu Bakr Ahmed. (2005). Youth in the Kingdom of Saudi Arabia (1st ed.). King Khaled Charitable Foundation.

Deacon, Issa. (2017). Culture and Society, Arab Writers Union, 46 (560) 53-58. https://bit.ly/3wnJKOi

Dhiab, Fawzia. (1980). Social values and customs, with field research on some customs. Arab Renaissance House.

Enad, Dina Muhammad, (2017). Graphic design is a language that enhances the cultural and aesthetic communication of society. Research presented to the Second International Conference on Sustainable Development of Societies in the Arab World: The Role of Culture, Heritage, Creative Industries, Tourism and Applied Sciences in Sustainable Development, Egypt

Estitiyah, Dalal Malhas. (2010). Social and cultural change (3rd ed.). Dar Wael for Publishing and Distribution.

Faisal bin Labdah S. F. (2020). The role of advertisements in shaping social identity in Saudi society. International Journal of Social Communication, 7(2), 85-111. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/113416

Fouad, Bin Ahmed Noureen (D.D.), The place of religion in society and its relationship to culture, Al-Tawasuliya Magazine, 3(1), 268-288. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/27100

Gelder, K., & Thornton, S. (1997). General Introduction’to The Subcultures Reader

Harlembus, A; Holborn, J. (2010). Sociology of Culture and Identity (Translated by: Hatem Hamid Mohsen) Kiwan House for Printing, Publishing and Distribution.

https://www.researchgate.net/publication/309855005_falyt_brnamj_mqtrh_fy_altsmym_ltnmyt_bd_mharat_almlsq_alalany_walwy_albyyy_ldy_tlab_altrbyt_alfnyt

Issa, Talaat (2009). Notes on advertising writing and design. Faculty of Arts, Islamic University.

Jebba, Nermin Abdel Rahman, Awad, Heba Abdel Mohemen, & Shehata, Mohamed Mahmoud Ahmed. (2021). The philosophy of visual metaphor in advertising poster design. Journal of Architecture, Arts and Humanities, 6(26), 399-414. doi: https://doi.org/10.21608/mjaf.2020.25455.1537

Khalifa, Howaida, Al-Jarwani, Nadia, Fahmy, Manal. (2010). Social policy with applied models from Saudi society. Dar Al-Zahraa for Publishing and Distribution.

Mitchell, Dinkin. (1981). Dictionary of Sociology (1st edition), Dar Al-Tali’ah for Printing and Publishing.

Morsi, Ahmed Ali. (2001). Introduction to folklore. Appointed for social human studies and research.

Negm, Walaa Hamdi Al-Shahat Khalifa (January 2019). Designing a tourist advertising poster for Al-Ahsa Oasis in the Eastern Province of Saudi Arabia as an introduction to teaching decorative designs in the field of advertising. Journal of Specific Education Research, Mansoura University, (53), 103-136.

Othman, Ibrahim Issa. (2016). Introduction to Sociology (2nd edition), Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution.

Qasi, Golden Verses (2010). Popular culture in Amazigh-speaking popular cultural programs on Algerian television (Channel 4): A descriptive and analytical study of the “Toyza” program [Master’s thesis, University of Oran]. https://theses.univ-oran1.dz/document/THA2301.pdf

Raafat, Ahmed. (2016). A dictionary of concepts and terms of art and art education. Dar Al-Tala’i for Publishing and Distribution.

Raafat, Ahmed. (2016). A dictionary of concepts and terms of art and art education. Dar Al-Tala’i for Publishing and Distribution.

Rashwan, Hussein Abdel Hamid Ahmed. (2006). Culture is a study in cultural sociology. University Youth Foundation.

Shafshaq, Mahmoud Abdel Razzaq, Hassan Jamil Taha, Mahmoud Tantawi Donia, and Najwa Tariq Jadallah. (1975). Contemporary education, its nature and basic dimensions (2nd ed.), Dar Al-Qalam.

Suhail, Yasser. (2016). Innovation and computer-aided design applications to the use of computers in the arts. Modern Book House.

Talah, Lamia. (2014). Satellite media and cultural alienation. Dar Osama for Publishing and Distribution.

التنزيلات

منشور

2023-09-15

إصدار

القسم

Articles

كيفية الاقتباس

تأثير سوسيولوجيا الثقافة على تصميم الإعلانات البصرية الموجهة للمجتمع السعودي. (2023). الاكاديمي, 109, 397-423. https://doi.org/10.35560/jcofarts1402

تواريخ المنشور

الإستلام

2023-07-31

النسخة النهائية

2023-08-15

الموافقة

2023-08-17

المؤلفات المشابهة

1-10 من 513

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.