دلالات التكوين في اعمال الخزاف ناصر الحلبي ((دراسة تحليلية))

المؤلفون

  • قحطان عدنان محمود العنبكي وزارة التربية /مديرية بغداد الرصافة الاولى ــ شمال بغداد

DOI:

https://doi.org/10.35560/jcofarts1541

الكلمات المفتاحية:

دلالات التكوين, اعمال ناصر الحلبي

الملخص

اذ يهدف البحث : كشف دلالات التكوين ( طبيعي، ثقافي) في اعمال الفنان .وتمثلت حدود البحث : بالحد الموضوعي : دراسة دلالات التكوين لدى الخزاف ناصر الحلبي والحد المكاني : لبنان والحد الزماني : 1993 - 2017.وتم تعريف المصطلحات : التي ظهرت في عنوان البحث وهي كل من : (الدلالة, تكوين) . كما اشتمل الفصل الثاني على الإطار النظري ، وجاء في مبحثين :

المبحث الاول :. تنوع عناصر التكوين وتطبيقاته الفنية. التكوين في فن الخزف ,مفهوم الدلالة ,الدلالة في المنجز الخزفي.

المبحث الثاني : الخزف اللبناني المعاصر .

وتلا ذلك الدراسات لسابقة وما اسفرت عليه المؤشرات التي أسفر عنها الإطار النظري, ثم تلا ذلك الفصل الثالث فيقوم على تحليل عينات البحث المتكونة من(3(  عينات، اتخذ الباحث المنهج الوصفي لتحليل العينات لغرض تحقيق نتائجه  وصولا الى الفصل الرابع من البحث والذي يتضمن نتائج البحث، ومن ثم الاستنتاجات والمصادر والمراجع مختتما البحث بملخص اللغة الانكليزية

المراجع

- Abbas, H. (2016) Psychological significance in the Holy Qur’an, an approach to the semiotics of communication. University of Baghdad, College of Education for Human Sciences, Ibn Rushd, Volume (1), Issue (219).

- Abdel Karim, A,. (2020) Formal composition and its semantic projections in the design of the interior spaces of daily newspaper buildings. University of Baghdad, College of Fine Arts, Academic Magazine, Issue (98)

- Adel, F. (1985). Semantics among the Arabs. A comparative study with modern semiotics. Beirut: Vanguard Publishing House, 1st edition.

- Al-Badiri, A. (1999). The Transformer in Contemporary Iraqi Art, unpublished doctoral thesis, College of Fine Arts, University of Baghdad.

- Al-Badri, H. (1978) The Artist and the Woman, the Iraqi Museum. Baghdad: Radio and Television Magazine. Ministry of Information . National House for Publishing and Distribution.

- Al-Bayati, S. (2024). The concept of social psychology in contemporary composition. University of Baghdad, College of Arts, Academic Journal, Twentieth Scientific Conference.

- Al-Bayati, Z.(2010). The pressure of existential thought in contemporary ceramic art. University of Baghdad, College of Arts, Academic Magazine, Issue (54).

- Al-Issawi, F. (2023). Circulation and commodification in contemporary global ceramics. University of Baghdad, College of Fine Arts, Academic Journal, Nineteenth Conference (19).

- Al-Nadawi, N . (The Image between Simulation and Imagination), Sawat Al-Jami’a, Issue (20435)

- Al-Rubaie, N.(2004). Systems of contemporary Arab ceramic shapes, unpublished doctoral thesis, College of Fine Arts, Baghdad: University of Baghdad.

- Al-Sheikhly, M.(1997). Setting design trends for children under 6 years old - Doctoral thesis, College of Fine Arts, University of Baghdad, unpublished.

- An interview with the artist Al-Halabi, N. in Donia Al-Watan magazine on the date (10/17/2006) Pottery is a formation space. https://pulpit.alwatanvoice.com/articles

- Aqaq, Q. (2002). The significance of the city in contemporary Arab poetic discourse. Damascus: Arab Writers Union Publications.

- Bahnasi, A. (1980) Modern Art in the Arab Countries. Beirut: South Publishing House.

- Barrow, A. (1980) Sumer, its Arts, and its Civilization. Translated by Issa Salman. Baghdad: Dar Al-Hurriya, 1980.

- Franklin, R.(1990). Poetry and Painting. Translated by May Muzaffar. Baghdad: Al-Ma’moun Publishing House.

- Frederik,M Painting: How do you taste it? The Elements of Genesis, translated by Hadi Al-Ta’i, Baghdad, General Cultural Affairs House, 1993.

- Ghanem, M. (2023). Optical illusion in contemporary American ceramics. University of Baghdad, College of Arts, Academic Journal, Nineteenth Scientific Conference (19).

- Giraud, P. (1992) Semiology, translated by: Munther Ayashi, Syria: Talas House.

- Hamdawi, J. (1977). World of Thought, Volume 25, Issue 3, Kuwait: National Council for Culture, Arts and Literature.

- Ismail, A. (1976). Western Arts in the Middle Ages, the Renaissance, and the Baroque, Cairo: Dar Al-Maaref.

- Joseph, M. (1983) Composition in the Cinematic Image. Translated by Hashim El-Nahhas, Cairo: Egyptian Book Authority.

- Kazem, I, N. (2024) Stylistic diversity in the works of potter Hazem Al-Zoubi. University of Baghdad, College of Arts, Academic Journal, Twentieth Scientific Conference.

- Kurzweil, E.(1985). The era of structuralism from Lévi-Strauss to Foucault. Translated by Jaber Asfour, Baghdad: House of General Cultural Affairs.

- Lotion, N. Semantics. (Qan Yunis University Benghazi) 1st edition, 1995.

- Mustafa, A. (2001). The significance of form. Lebanon - Beirut: Dar Al Nahda Al Arabiya.

- Nobler, N. (1987). The Vision Dialogue - University Philosophical Studies. Translated by Fakhri Jamil, Baghdad: Printing and Publishing.

- Palmer, F.R.,(1985) Semantics. Translated by Majeed Al-Mashatha, Baghdad: Published by Al-Mustansiriya University, College of Arts.

- Reed, H.(1986). The Meaning of Art. Translated by Sami Khashaba, reviewed by: Mustafa Habib, Iraq: House of General Cultural Affairs.

- Sahib, Z. (2007). Iraqi plastic arts in the pre-writing era. Baghdad, Ishtar Cultural Series.

- Suzan, L.(1986) Cezanne’s Philosophy of Art, Public Affairs House, Baghdad.

التنزيلات

منشور

2025-03-15

إصدار

القسم

Articles

كيفية الاقتباس

دلالات التكوين في اعمال الخزاف ناصر الحلبي ((دراسة تحليلية)). (2025). الاكاديمي, 115, 117-132. https://doi.org/10.35560/jcofarts1541

تواريخ المنشور

المؤلفات المشابهة

1-10 من 180

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.