THE SYSTEM OF SHAPE IN SOME OF PICASSOS CERAMICS
Abstract
Picasso ceramics represented illuminated sign in ceramic art and excelled in accord ceramic art dimension aesthetically, and put it in a new prospects, despite the simplicity of the forms turn into a magical images and multiple interpretations.
So the search deliberately to choose purposive (37) samples divided into four groups, as follows: -
A flat shapes / palets or saucers / the vases /modified vases .
benefiting from indicators were spawned from literature ,to analyzing samples within the totals for the identification systems act forming art work`s:-
(1)Picasso's ceramic work product of a deliberate process represented a capacity of technical experience, and formal
(2)The system configuration in the ceramic art works carried out in a form having (two or more) systems act`s in the same time, with the Dominance of one without the other, as follows:
(A) in the sample flat shapes, we find that there are three systems moved shapes, the system (Stenography) is dominant in addition to the system (geometrical), and (narrative), which contrast attending
(B) the system (regular narrative) essential front-line state in the forms in palets, and (Stenography) system Secondly supplement to image.
(C) in vases formed by wheel which dominates the (iconic character) of form, the system (magnifying) is prevailing with a (Stenograph) as a systematic art forming.
(D) in developed vases, the artist Override the (traditional) form to get a new relations (innovative), dominated by (Stenography) Producing shapes and (aesthetic)system of forms and line, and color in this group
References
بيرجر، جون نجاح بيكاسو واخفاقه، ت: فايز صباغ، مطبعة وزارة الارشاد والثقافة، دمشق، 1975.
جسام بلاسم، التحليل السيميائي لفن الرسم، اطروحة دكتوراه، كلية الفنون الجميلة، جامعة بغداد، 1999.
الحميري، شاكر، انظمة الشكل الرافديني في الجداريات الخزفية المعاصرة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة البصرة، كلية الفنون الجميلة، البصرة، 2004.
ريد، هربرت .(الفن والصناعة، أسس التصميم الصناعي) ت فتح الباب عبد الحليم، محمد محمود يوسف، عالم الكتب، القاهرة ،1974.
سلون، رامان: (النظرية الأدبية المعاصرة) ط1، ت: سعيد الغانمي، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت 1996 .
فراي، ادوارد، التكعيبية، ت: هادي الطائي، دار المامون، بغداد، 1990.
محاضرات علي العوضي، فن خزف بيكاسو، الموقع الالكتروني الجريدة، www, aljarida.com. ، العدد 167.
الموقع الالكتروني، بيكاسو، سلسلة عشاق الخزف. www.
نوبلر، ناثان، حوار الرؤية، ت: فخري خليل، دار المامون، بغداد، 1987.
هوكز، ترنس، البنيوية وعلم الاشارة، ت: مجيد الماشطة، دار الشؤون الثقافية العامة، ط1، بغداد، 1986.
المصادر الاجنبية:
-Norbeg, Christian Inention in Architecture, university forlaget, Roma, 1963, 12-Quinn, Edward, Picasso Aloeuvre, manesse- veresse – verlag-zurich, 1965.
-Warnch, CarstenPetar, Picasso, taschen, Koln, 2002.