The concept of metaphor in the contemporary sculpture

Authors

  • Mohammed A. Yousif College of Fine Arts / University of Baghdad

Abstract

Despite the importance of this term in linguistics and rhetoric ancient and modern literary forms in general, is that it is possible to use in clarifying the foundations of the relationship hidden and manifest between shapes in models art adjacent or successive spatially, as the artwork plastic in general and sculpture in particular consists of formal structure somewhat similar to the structure in any language text and we can decode these blades structure and analyze the implications and come to their meanings and re-read and interpreted under the guidance of the concepts and techniques of neighboring developed primarily for linguistic analysis of texts or launched from their references. This split search to four chapters included the first research problem and its significance, purpose and definition of the terms The second chapter the concept of metaphor in literature and sculpture, and Chapter IV measures search through the analysis of the sample intentionality either Chapter IV has displayed the most important results that arrived search

References

المصادر العربية:

إبراهيم أنيس (وآخرون): المعجم الوسيط، ج (2)، دار الدعوة، تركيا, 1989.

ابن عبد الله احمد شعيب: علوم البلاغة العربية، ط(1)، دار ابن حزم, بيروت، 2008.

احمد مطلوب(وآخرون): البلاغة والتطبيق، ط(2)، مكتبة اللغة العربية، بغداد، 1990.

أرسطو طاليس: الخطابة، حققه وعلق عليه عبد الرحمن بدوي، دار القلم، بيروت، 1979.

البستاني. فؤاد: المنجد،، دار المشرق، بيروت, د.ت.

تشاندلر. دانيال: أسس السيميائية، ترجمة طلال وهبة، ط(1)، المنظمة العربية للترجمة، بيروت, 2008.

التميمي. فاضل عبود: مصطلح الاستعارة في الخطاب التلخيصي عند ابن رشد، مجلة الموقف الثقافي، دار الشؤون الثقافية العامة، العدد (4)، بغداد, 2002.

جمال. حمود: فلسفة اللغة عند لودفيغ فتغنشتاين، ط(1)، منشورات الاختلاف، الجزائر، 2009.

الحداوي.طائع: سيميائيات التأويل ط(1)،المركز الثقافي العربي،الدار البيضاء, 2006.

دافنشي. ليوناردو: نظرية التصوير، ترجمة عادل السيوي، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة، 1995.

دوران. جيلبير: الخيال الرمزي، ترجمة علي المصري، ط(2), المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر، بيروت، 1994.

الرازي. محمد أبو بكر: مختار الصحاح، دار الكتاب الحديث، الكويت، 1978.

ريكور. بول: الوجود والزمان والسرد، ترجمة سعيد الغانمي، ط(1), المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، 1999.

شاكر عبد الحميد: العملية الابداعية في فن التصوير, عالم المعرفة, المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب, الكويت, 1978.

صلاح فضل: بلاغة الخطاب وعلم النص، ط(1)، مكتبة لبنان ناشرون، القاهرة، 1996.

عبد الله بن المعتز: البديع، نشره وعلق عليه وقدمه اغناطيوس كراتشفونيسكي، لندن, 1953.

الفلاحي. احمد علي إبراهيم: الصورة في شعر مسلم بن الوليد، رسالة ماجستير، جامعة بغداد، كلية الآداب، 2002.

لايكوف وجونسن: الاستعارات التي نحيا بها، ترجمة عبد المجيد صدقة، ط (2)، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء, 2009.

لويس معلوف: المنجد في اللغة، ط (35)، مؤسسة انتشارات العلم، قم، 2003

لويس. دي.سي: طبيعة الصورة الشعرية، ترجمة نصيف الجنابي، مجلة الثقافة الأجنبية، العدد(1)، وزارة الثقافة والإعلام، بغداد،1980.

محسن محمد عطية: نقد الفنون من الكلاسيكية إلى عصر ما بعد الحداثة، دار الفكر العربي، مصر, 2001.

الهاشمي. احمد: جواهر البلاغة في المعاني والبيان والبديع، إشراف صدقي محمد جميل، مؤسسة الكتب الثقافية، بيروت، 2006.

هانيمان. مارغوت (وآخرون): أسس لسانيات النص، ترجمة عن الألمانية موفق محمد جواد المصلح، ط(1)، دار المأمون، بغداد, 2006.

ويلنسكي. أي.ار. ج: دراسة الفن، ترجمة يوسف عبد القادر، دار الحرية, بغداد، 1982.

المصادر الأجنبية:

Adams. Laurie Schneider: Art Across Time-The Fourteenth Century to the Present, volume ll, Mc Craw Hill, Newyork,2010.

Mary. Stewart: Launching the Imagination, higher education ,New york ,2012.

Downloads

Published

2024-01-05

Issue

Section

Articles

How to Cite

Publication Dates