Problematic theatrical landscape design Between the director and designer
Abstract
This research discussed analytically based on intellectual institutions and theoretical landscape theater as artistic phenomenon depends on the compounds interacting overlapping mechanism visualization and dazzling Whatever the dilemma it a set of Alaqcar differ among themselves but in the result unit intellectual holds through difference and diversity between trends and styles and ways in design theorist theatrics Valashkalah on apparently formed through variations and different points of view through the philosophy of transformation and interpretation and assignment to offer privacy.
Valashkalah pulled in the design theorist theatrical as system training to arrange time and place and in line with the interpretation of speech text and this is linked to awareness - when the designer - and director through Zhnihm and see shapes and configurations through contradiction or agreement for that has divided the researcher discussed into four chapters.
Chapter One - systematic framework which guarantees the research problem and its importance and the need for him and his goals, limitations and concluded the following chapter defines terminology (the dilemma - theatrical theorist).
Chapter II - has contained a theoretical framework for research and previous studies, including the three sections:
1 - The first topic: the theatrical scene.
2 - The second topic: theatrical scene in the Iraqi theater (historical perspective).
3 - The third topic: theatrical scene between problematic director and designer.
The chapter concluded indices to which each theoretical framework.
The third chapter - has included research and procedures that will be from the research community, which was limited to the Iraqi theater either sample was the research community is the same sample
References
اولا: القران الكريم، سورة الرحمن ص 1، الاية (4)
ثانيا: الكتب:
انس، ابراهيم واخرون: المصمم الوسيط، ج1، ط1، القاهرة، دار المعارف، 1972.
الطالب عمر محمد، المسرحية العربية في العراق.
العاني، يوسف: 10 مسرحيات من يوسف العاني، المؤسسة العربية للدراسات، بيروت، (ب ت).
اردش، سعد: المخرج في المسرح المعاصر، الكويت، المجلس الوطني للثقافة والفنون والادب، 1979.
ان. ام. بورتز، ار. اج. اونيل: المخرج فناناً، تر: سامي عبد الحميد، بغداد.
حمادة، ابراهيم، معجم المصطلحات الدرامية والمسرحية، مطابع دار الشعب، 92 شارع قصر العين.
عتابي، محمد: المصطلحات الادبية الحديثة، القاهرة: مكتبة لبنان، ط1، 1996.
هوايتنج، فرانك: المدخل الى الفنون الجميلة، ترجمة كامل يوسف واخرون، نشر دار المعرفة، مطابع الاهرام، القاهرة، 1970.
ثانياً: الصحف والمجلات
الطالب، عمر محمد: اثر المسرح العربي على المسرح العراقي، القسم الاول، بغداد، مجلة المسرح والسينما، العدد الثاني عشر، ايلول، 1974.
براد براري، ديفيد وليامز، صعود المخرج، ترجمة امين سلامة، مجلة المسرح المصرية، العدد 59، القاهرة، 1993.
جواد الطاهر، علي: على المسؤولين في مسرحية كلكامش، في جريدة الجمهورية 14 /4/ 1977.
سلمان، ابراهيم: كلكامش، سمفونية الخلود، في جريدة الجمهورية، في 24/4/1977.
عبد الحميد، سامي افكار حول الديكور المسرحي، مجلة المسرح والسينما، العدد1، مطبعة الزمان، 1974.
رابعا: الرسائل والاطاريح:
احمد عطية، سلمان: الاتجاهات الاخراجية الحديثة وعلاقتها بالمنظر المسرحي في العراق، اطروحة دكتوراه فلسفة، بغداد: كلية الفنون الجميلة، 1996.
خامساً: المقابلات الشخصية
سامي عبد الحميد، مقابلة شخصية اجراها الباحث بتاريخ 28/ 12/ 2011.
عباس علي جعفر، مقابلة شخصية اجراها الباحث بتاريخ 10/ 1/ 2012.
نجم عبد حيدر، مقابلة شخصية اجراها الباحث بتاريخ 20/ 1/ 2012.