The art of sculpting human faces (Portrait)

Authors

  • Mortada Abboud Shehab College of Fine Arts / University of Baghdad

Abstract

It has mixed views on the concept or the role (Portrait) carving human faces across historical periods. The counting and historical document recording profiles for individual, promised impression represents promised impression represents the importance and greatness of personal without attention logs features and individual features, and in all cases the (portrait) was working for celebrated personality, glorifying and out of respect for his role heroic or reputation or social status.
But if we intend carving human faces one varieties of art in sculpture became necessary for us to proceed from the statement which affirms "The requirement of art to be liberated from their recovery forms as they are in the outside world" and here we begin to wonder which is the problem of our research: Is (Portrait) art or documentary record of the character ? And if so , is it a true portrayal of the human form, or is it a piece of art embodies the artist's creativity and his imagination of the form to be filmed? What are the differences between (Portrait), which is creation or art , and the craft one?
These questions were motivated by my interest to search for the origin of the sort of the sculpture and trace its roots to learn how to embody the sculptor the people's faces through the ages of civilization, and find out whether this type of sculpture belongs to art and creativity, or not ?

References

محمود امهز . التيارات الفنية المعاصرة . شركة المطبوعات للتوزيع والنسر . بيروت لبنان 1996 . ص 269 .

L . Goldscheider . Roman Portrait . Phaidon Edition George Allen and Unwin LTD London . By Harrison & Sons L .T D Printers To H.M The Kink . p 1 .

. Gisel . M . A. Richter . The Sculpture and Sculptor at The Greeks . p . 79 .

(*) تجنب فن النحت الاغريقي في هذه الفترة تصوير المشاعر الخاصة والانفعالات والعواطف الجياشة والتعابير النفسية .

. Paolo Enrico Arias . Scultura Greca . Silvana Editoriale d'Arte – Milano . 1969 . p .218 .

. Ibid . p 1 .

(**)في الايام الاولى للبورتريت الاغريقي كانت التماثيل تنحت بعيون مسدودة مثــــل الموميـــــــاءات . يروي (Diodorus ) عــــن ( Deadalus ) بانه اثار اعجابا عظيما لانه هو اول من عمل تمثالا بعيون مفتوحه . والرومان بالطور الاول من عصر الجمهورية اتبعوا الاغريق وعملوا قزحيات العيون بالرسم بالالوان وعملوا الحواجب ايضا . اما التروسكان فقد فضلوا تمثيل العين بالمواد البلاستيكية ( اللدائن ) , وفي احوال كثيرة استعملوا احجارا ملونة , او باستعمال عجينة زجاجية . وكان في روما اختصاصيون من بين النحاتين كانوا يعملون فقط العيون من مواد ملونة وكان يطلق على هؤلاء بـ ( صانعي عدسات ) .

إنظر - Roman Portrait . p . . 9 . L . Goldscheider

. a7jar. net (الحضارة الفرعونية . ... ملف شامل بالصور ) . ص 6

. هيجل . فن النحت . ط 1. ترجمة , جورج طرابيشي . دار الطليعة للطباعة والنشر . بيروت 1980. ص 21 .

. هيكل . المصدر نفسه . ص 120 .

( * ) ( فورا وبسرعة كي لا يبدأ التعفن في الجثة في المناخ الجنوبي الحار )

L . Goldscheider . Roman Portrait . op.cit P . 1.

Herbert Read . The Styles of Eurpean Art .. Thames and Hudson . London . 1963 . p. 72 .

Storia dell'arte . Vil . Istituto Geografico de Angostini-Novara. Stampato in Italia . 1976 . p .

Laurie Schnerder Adams . Art Across Time . Volume 1 . Prehistory To The Fourteenth Century . McGraw – Hill College 1999 . p . 238 .

. Gisel . M . A .Richter . The Sculpture and Sculptore at The Greeks . pp . 294 – 295 .

. L . Goldscheider . op.cit . p . 1 .

(*)النحات ( لايسيستراتوس Lysistratus ) هو أخو النحات ( لايسبوس Lysippus ) من القرن الثالث ق . م .

. Sarah Blake McHam . Looking at Italian Renaissance Sculpture . Cambridge University Press .1998 . p 60 .

WWW . metmuseum . org/tooh/hd/face/hd-face.htm. The Face in Medieval Sculpture .

. E. Bernini . R . Rota . a Regola d' Arte dal Quattrocento al Cinquecento . Guida alla visione dell'opera d'Arte . Editori Laterza . Italia .p. 106.

. Charles Avery . Florentine Renaissance Sculpture . John Murray . London 1970 . p .117 .

( *). بعد أن تحول في المرة الأولى في العصور الوسطى كما أسلفنا .

E. Bernini . R . Rota . a Regola d' Arte dal Quattro cento al Cinquecento Guida alla visione dell'opera d'Arte . Editori Laterza .p p. 106 – 107.

. Sarah Blake McHam . op.cit .p 62 .

. David Bindman . European Sculpture from Barnini to Rodin . London 1970 .p

. Rilko , Rouner Maria . Rodin , London , 1949 .p 16.

- Tucher , William , The Language of Sculptuer . p 21

. Albert E. Elsen . Pioneers of Modern Sculpture , Hayward Gallery , London . 1975 . p 33 .

. Ibid , p . 34 .

.Alan Bawness . Modern Sculpture . p51

. Ibid . p 31 .

. Robert Lebel . e altri . L'Arte Moderna 35 . il dopoguerra: dal naturalismo astratto all'informale . parte seconda . Fratelli Fabbri Editori .Paris 1969 . p .180

. Aduardo Paolozzi . Recurring Themes An Exhibition at the Royal Scottish Academy for the Edinburgh . 1984 .

.29 مصطفى سويف . الأسس النفسية للابداع الفني في الشعر خاصة . دار المعارف بمصر 1969 . ص 208 .

. الإكسندر روشكا . الإبداع العام والخاص . ترجمة غسان عبد الحي ابو خمر . سلسلة عالم المعرفة 144 . الكويت 1989 . ص 24 .

.31 زكريا إبراهيم . مشكلات فلسفية ( 3 ) . مشكلة الفن . مكتبة مصر . دار الطباعة الحديثة . د ت . ص 36- 37 .

. Patrick Waldberg . Marino Marini . Intraduction by . Herbert Read . Catalogues and notes by . G Di san Lazzaro Tuder publishing Co . New York . printed in Italy by Amilcare Pizzi S. P . A . Milan 1970 .p

Downloads

Published

2024-01-08

Issue

Section

Articles

Publication Dates