الاستفادة من تقنيات الطباعة الفنية لتمكين ذوي الإعاقة البصرية من تذوق الإعمال الفنية

المؤلفون

  • مريم بنت محمد العمري أستاذ الطباعة الفنية المشارك بقسم الفنون البصرية بكلية التصاميم والفنون / جامعة الاميرة نورة بنت عبد الرحمن
  • منيرة بنت منصور عبد العزيز الجديد جامعة الاميرة نورة بنت عبدالرحمن

DOI:

https://doi.org/10.35560/jcofarts106/297-318

الكلمات المفتاحية:

الطباعة الفنية، ذوي الإعاقة البصرية، دمج ذوي الإعاقة البصرية، تمكين، الأعمال الفنية الطباعية للمعاقين بصرياً.

الملخص

 تهدف الدراسة الى دمج ذوي الإعاقة البصرية بالمجتمع المتذوق للفنون من خلال انتاج اعمال فنية طباعية ذات طابع خاص؛ لتمكين ذوي الإعاقة البصرية من استخدام حواسهم الأخرى لتذوق الأعمال الفنية، وذلك من خلال استخدام تقنيات الطباعة الفنية بإضافة بعض المواد ذات البروز للألوان الطباعية او احداث اثر يمكن لذوي الإعاقة البصرية ان يدركوه باستخدام حواسهم الأخرى. كما تسعى هذه الدراسة الى أقامه المعارض الفنية التي تعرض اعمال محسوسة تمكن ذوي الإعاقة البصرية من استشعار العمل الفني وفهم عناصره؛ لتمكينهم من تذوقه عن طريق الحواس الأخرى.
وتتبع الدراسة المنهج التجريبي وذلك من خلال استخدام تقنيات الطباعة الفنية و التي تسمح بطباعة ذات ملامس بارزة تمكن ذوي الإعاقة البصرية من استخدام حواسهم لإدراك وتذوق الاعمال الفنية الطباعية.

المراجع

Ishaq, Hind. (2006). Art education and skill practices development for special categories, The Egyptian Journal of Specialized Studies, Volume 1, 102.

Bashir, Jabbour. (2012). Educational communication about the visually impaired, the first year of primary education as an example published master's thesis, Sania University, Oran.

Al-Hadidi, Mona. (2014). Introduction to Visual Impairment (I.6). Dar Al-Fikr.

Hussein, Aida. (2012). Aids and Prosthetic Devices in Special Education (I. 1). International Publishing House.

Hammadi, Samar. (2021). the functions of the color system in postmodern arts and its role in educating artistic feeling among students of the Department of Art Education. Journal of Educational Studies, No. (54), 399.

Khudair, Muhammad, Al-Beblawi, Ihab. (3/3/2021). Developing some sensory skills for visually impaired children. Gulf children with special needs.

Al-Radaydah, Bassam, Al-Amri, Muhammad. (2012). A model in developing creativity among middle and high school students through the art of engraving and prominent printing. The Jordanian Journal of Educational Sciences, Volume 9, 51.

Al-Subaie, Fahd. (2020). the use of technological innovations in developing artistic taste in the beauty of interior design [PhD Thesis, College of Education, Kuwait]. The Digital Library.

Sultan, Noha (2016). Contemporary tools in the development of handicrafts for printing textiles in molds. Journal of Architecture and Arts, Issue No. 10.709.

Talabani, Ahmed. (2019). the Visual Effectiveness of Graphic Presentation Techniques. Journal of Babylon University for Human Sciences, Volume 27, 333. Iraq.

Al-Abedy, Rana. (2017/11/27). The concept of printing. Babylon University. https://www.uobabylon.edu.iq/uobColeges/lecture.aspx?fid=13&depid=5&lcid=68907

Abdel-Nasser, Reham (11/14/2018). Date silkscreen printing. Mersal. https://www.almrsal.com/post/736281

Al-Ghamdi, Ahmed. (2021). Handprinting methods as an entrance for innovative artistic expression among students of the Art Education Department, College of Education - Al-Baha University [PhD thesis published, Al-Baha University]. Digital Library.

Ghoneim, Abeer. (2016). The impact of the diversity of environmental aesthetics in ancient Egyptian art as an approach to improving the performance of students of the Faculty of Art Education in artistic appreciation.

Al-Quraiti, Abdul-Muttalib. (1996). the psychology of children with special needs and their upbringing. Dar Al-Fikr Al-Arabi.

Al-Qaryouti, Youssef, Al-Sartawi, Abdel Aziz, Al-Smadi, Jamil. (2001). Introduction to Special Education. Dar Al-Qalam for Publishing and Distribution.

Kadhem, Ahmed, Khalaf, Mohamed, Oreibi, Star. (2018). the effectiveness of flipped learning in collecting the subject of artistic taste among students of the Department of Art Education. Maysan Journal of Academic Studies, Issue (34), 9.

Karim, Azhar (2016). The history of printing, its development and types, University of Babylon. http://www.uobabylon.edu.iq/eprints/publication_10_17754_1494.pdf

Mostafavi, Hassan. (20/1/2016). Investigating the words of the Noble Qur’an. Ref. https://almerja.net/reading.php?idm=34959

Al-Mutaal, Nawal (2019). Sheikh Zayed and Empowerment of Emirati Women. The Arab Knowledge Bureau.

Morsi, Medhat, Abdel Rahman, Omaima. (2014). the effectiveness of an educational unit for silkscreen printing within the "Textile Design and Printing Course" to develop the knowledge and skills of female students of the Home Economics Department at the Faculty of Specific Education. Digital, Volume (59), p. 25.

Al-Mayah, Ghadeer (4/1/2018). A proposed conception for developing the cognition skills of people with special needs (the blind) through artistic activities. The digital library. https://eds-b-ebscohost-com.sdl.idm.oclc.org/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=1&sid=ef65550f-f479-4db0-a9d7-1b02c98d8827%40sessionmgr101

Alnabi, Safaa (1/1/2021). Determinants of empowering rural youth in a village in Fayoum Governorate.

Nafadi, Dina. (2008). the philosophy of abstraction in modern art. National Book House.

Al-Hilali, Al-Hilali, Muhammad, Fatima, Awad, Shams, Muhammad, and Wedad (2020). The effectiveness of using the thinking hand strategy in developing some technical skills for visually impaired first-year secondary students. Journal of Specific Education Research, Mansoura University, No. 60, 255.

Youssef, Amal. (2021). the movement of women's art in the arts of the European Renaissance - an artistic analytical study [PhD thesis published, Ain Shams University].

التنزيلات

منشور

2022-12-15

إصدار

القسم

Articles

كيفية الاقتباس

الاستفادة من تقنيات الطباعة الفنية لتمكين ذوي الإعاقة البصرية من تذوق الإعمال الفنية. (2022). الاكاديمي, 106, 297-318. https://doi.org/10.35560/jcofarts106/297-318

تواريخ المنشور

المؤلفات المشابهة

281-290 من 347

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.