البعد العلامي الاتصالي في تصميم شعارات الوزارات العراقية

المؤلفون

  • براء مهدي محسن كلية الفنون الجميلة / جامعة بغداد

DOI:

https://doi.org/10.35560/jcofarts1130

الكلمات المفتاحية:

البعد العلامي، شعارات الوزارات العراقية

الملخص

 يتناول البحث الحالي البعد العلامي والاتصالي في دراسة طبيعة العلامة ، وأهم التصنيفات التي تتناولها العلامة اللغوية وغير لغوية وفاعليتها في الفكر الفلسفي الكرافيكي المعاصر ، ودورها في توجيه اليات الاشتغال البصري الاتصالي ، ودور العلامة بصورة خاصة بشعارات بعض الوزارات العراقية , وقد احتوى البحث اربعه فصول تضمن الاول مشكلة البحث وأهميته والحاجه اليه ، فتحددت مشكلة البحث الحالي ما البعد العلامي والاتصالي في تصميم شعارات الوزارات العراقية ، وفق قراءة سيميائية لطبيعة العلامة ودورها الاتصالي وفك رموزها وشفراتها ، كما تضمن الفصل الاول هدف البحث :كشف البعد العلامي والإتصالي في تصميم الشعارات في الوزارات العراقية. اما حدود البحث التي تضمنها الفصل الاول فقد اقتصرت على دراسة شعارات بعض الوزارات العراقية، اما الفصل الثاني فقد أشتمل على الإطار النظري، تناول المبحث الأول (مفهوم العلامة في التصميم، ابعاد العلامة في تصميم الشعار، الاختزال في تصميم الشعار، التكثيف في تصميم الشعار) و المبحث الثاني (الاتصال في التصميم، عناصر عملية الاتصال) . وأختص الفصل الثالث بالإجراءات التي تضمنت مجتمع البحث شعارات بعض الوزارات العراقية، وتضمن الفصل الرابع أهم النتائج والاستنتاجات .

المراجع

- Youssef , K, A Dictionary of Scientific and Technical Terms, Beirut: Dar Lisan Al Arab.

- Alloush, S: A Dictionary of Contemporary Literary Terms, Dar Al-Kitab Al-Lebanese, Beirut, 1st edition, 1985.

-Al-Atrash, Y. Semiotics and the literary text. College of Arts, Humanities and Social Sciences. Mohamed Kheidar Biskra University. 2008.

-Ali ,A, and others. An introduction to modern monetary approaches. I 1. Publisher: Arab Cultural Center. Beirut. 1996

-Dina, M. The foundations of contemporary graphic design art. i. Al-Fateh Library. Baghdad. 2015.

-Moataz ,A. Privacy in logo design. P4. For philosophy, linguistics and social sciences. 2010.

-Al-Takmah J, H. Mark production in art. I 1. Cardimia Library for printing and publishing. Baghdad. 2017.

-Asaad, Y: The Psychology of Creativity in Art and Literature, Public Affairs House (Arab Horizons), Baghdad.

- Al-Zubaidi, K: The Self-Concept in Modern Painting, an unpublished doctoral thesis, College of Art Education, University of Babylon, 2001.

-Iyad, H. The Art of Design. C 1. House of Culture and Information. Sharjah. The United Arab Emirates. 2008.

-Al-Mulla, R, Abbas. Mass communication skills through discourse language. published magazine. College of Basic Education, Al-Mustansiriya University.

-Al-Saadi, Hassan Qassem Mutashar. Semantic subtext in the films of Lars von Trier. Master Thesis. Unpublished. Baghdad University. College of Fine Arts. 2011.

-Al-Ahmar, N. Intertextual Intertextual Interaction. I 1. The General Authority for Cultural Palaces. Cairo. 2010.

-Swebeg, S, Al-Hashemi, Asaad Abdul-Karim Allawi Hashem. The cosmic connection is a child's theater between the environmental and genetic contacts. Journal of the College of Basic Education. Volume 21, p. 91. 2015.

-Al-Hiti. H. kids culture. A series of monthly books issued by the National Council for Culture, Arts and Literature. Kuwait. 1990.

-Moataz,A Identity and its uniqueness in the contemporary graphic visual text. Difaf Publishing House, Baghdad. 2017.

-Ahmed ,M. An introduction to the richness of contemporary logo design in the light of the philosophy of semiotics. Faculty of Quality Education. Fayoum University. (Academic Journ.

- Schulz, Ch,”Existence space and Architecture ” New York, praeger, publishers, 1971.

-Al-Bashara, E. Contemporary Iraqi and its mechanism of transformation of marks in ceramics. A magister message that is not published. University of Babylon, 2006.

- Intisar, R. Scientific papers and future visions in graphic design. Al-Fath Library. Baghdad. 2017.

-Al-Ghabban, B. General Concepts in Design Philosophy. Dar Al Thakira for Printing and Publishing, Baghdad, 2019.

- Abdul Majeed, S. The psychology of media communication. Naif Arab University for Security Sciences. Riyadh. 1986..

-Akram, g. Reduction and formal condensation in the designs of Iraqi book covers. A magister message that is not published. Baghdad University. College of Fine Arts. 2004.

-roaa., J. Simplicity and complexity in the design of tags. Master Thesis. Unpublished. College of Fine Arts, University of Baghdad. 2015.

-Qassem ,H, The Psychology of Perceiving Color and Shape, Ministry of Culture and Information, Dar Al-Rasheed Printing House, Baghdad: 1982.

-Zaid ,H. The evolution of formal structures in branding design. A magister message that is not published. College of Fine Arts. Baghdad University. 2015.

- Dina ,M. The effectiveness of the unit in designing the slogans of the faculties of the University of Baghdad. Research published in the academic journal. College of Fine Arts. Baghdad University. Issue 54. 2010.

التنزيلات

منشور

2024-03-14

إصدار

القسم

Articles

كيفية الاقتباس

البعد العلامي الاتصالي في تصميم شعارات الوزارات العراقية. (2024). الاكاديمي, 111, 21-34. https://doi.org/10.35560/jcofarts1130

تواريخ المنشور

المؤلفات المشابهة

171-180 من 285

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.