Aesthetic visual discourse and the audio system in theatrical performance
Abstract
Technologies of the theatre show elements get great transferring concerning the creative embodiment of its aesthetic elements including its raws, forms, parts and masses in an attempt to achieve the prin cipal expressive progress to embody the main theme of the idea and the intended subject .
This is within the criterion of supporting the way to deal with technologies (décor elements , lighting music tones vocal affects , fashion and makeup) that achieving the emagintional appropriate atmosbheres which the writer and the director of the theatre show aim to make it present and succeed by furming active participation tunches of the ability of the cinogra . phic – element dsigners in order to invlve the theatre space atmospheres in cluding its three dim – ensions of masses ,visual elements concering what the natural delusion process has an addi-tion to the place andtime and the sequence of the drama building during the dramatic moments which contribute in developing the visual and audio events and scenes .
The physical elements such as (light , colour and shadows) with the empod – yment of the vocal spheres , musical tones , fas –hion clecoration and the aesthetic of makc – up process after the current electronic technical sustems peing available which provide all of success req-uinements of the thatre show creation by its magic .artist , and aesthetic hints and harmoneyed view .
Following understanding and realizing the aes – thetic values touch with its styles and direectinons to creatthe sense memory of the viwers .
Accordingly , the researche found the need to search in the atudy of the subject of (the effective optic address and the vocal sustem in the theatre show ) to be the more flexible , wish and strong altern – ativeof the technical elements of the realized physical – viewed servicer presides the little coast achievement and the easiest job towards the speed of achieving the theatre production to achieve the effective optic address and the sensitive harmony by applying the current princi – ples that enjoyend by aesthetic snd knowledge add- ress from which the literary text analysis and view criterion is transferred .
Building on what aforementioned , the vesearcher sees that thene is a necessity to develop the req uinements of that address and its ngagement whith the vocal system acrocc an objective analyst study hence this subject never jiven the due importance in the field of the academic studies ercept some essays and some other studieo which did not deal with the optic address and the wayto dismantle it and what it was marked by .
It is the address process which joins between the optic address and process .
Actuallu it his gave the research an objective justifiicalion to study this subject in an attempt to rooting the technical know ledye and explain the aesthelie affects of that address, the difficultien of the vocal system con, tribution to raise its competent to realize the aesthetic elite and the
technical enjoyment that are quirecl for the theatre show .
The researcher cdued this research ( The Effestive LAS optic result , Address and the vocal system of the theatre show.
References
- فردريك نيتشه – ما وراء الخير والشر ( استهلاك لفلسفه المستقبل ) – ترجمة : محمد الكغاظ – ( المغرب : مطبعه سندي – 1973 ) ص 13 .
- ديان مكدونيك – نظريات الخطاب – ترجمه : عز الدين اسماعيل – (الجزائر -2001) ص 9 .
- سعيد علوش – في الخطاب التداولي العربي والفكر العالمي – ( المغرب : مركز الانتماء القومي _ العدد 7 – 1989 ) ص 103 .
- محمد غرافي – قراءة في السيميولوجيا البصرية – ( الكويت : المجلس الوطني للثقافة والفنون والآداب ـ مجلة الفكر ـ مجلد 3 ـ العدد 1 ـ 2002 ) ص 277 .
- اورين اوريان – الفنون والإنسان – ترجمة : محمد الشيخ – (القاهرة : دار النهضة العربية – 1965 ) ص 13 .
- الدكتور كاظم مؤنس – خطاب الصورة الاتصالية وهذيان العولمة – ( الاردن : عالم الكتب الحديث – اربد – 2008 ) ص56 .
- نور الدين الهاني- الفنون التشكيلية في رحاب التكنولوجيا-( تونس: وزارة الثقافة والمحافظة على التراث - مجلة الحياة الثقافية- العدد 184 - (2007) - ص19.
- وسام مهدي كاظم – تحولات القراءة الجمالية للخطاب البصري في عروض عقيل مهدي المسرحية – اطروحة دكتوراه غير منشورة – (بغداد:كلية الفنون الجميلة – جامعة بغداد -2011) ص 45 .
- المصدر نفسه - ص 50.
- د.محمد حامد علي- الإضاءة المسرحية (-بغداد –جامعة بغداد- اكاديمية الفنون الجميلة-مطبعة الشعب- 1975) ص2.
- برناردهيويت- من مؤلفات ابيا – ترجمة: أمين الرباط- (القاهرة – وزارة الثقافة- مهرجان القاهرة للمسرح التجريبي -2005)- ص 19.
- عقيل مهدي يوسف- القرين الجمالي في فلسفة الشكل الفني-( الشارقة دائرة الثقافة والإعلام- 2005) ص47.
- وسام مهدي- الضوء منظومة ديكورية-(بغداد- مطبعة الصباح- 2007)- ص27.
- فرانك م,هواينتج - المدخل إلى الفنون المسرحية: ترجمة كامل يوسف وآخرون – (القاهرة- مطبعة الأهرام التجارية- 1970) - ص381 .
- اريك بنتلي- نظرية المسرح الحديث-ترجمة يوسف عبد المسيح ثروت-ط2- ( بغداد – دار الشؤون الثقافية العامة- افاق عربية-1975 )- ص27 .
- وسام مهدي- الضوء منظومة ديكورية- مصدر سابق –ص13 .
- 1838 -1905 سير (هنري ارفنج-henry irving ) كان من أوائل الفنانين الذين عملوا على تطوير استعمال المرشحات اللونية أمام كشاف الاضاءة ذات القطعةالجيريةوبعض الابتكارات المهمة في الإضاءة وهو ممثل ومدير مسرح ومصمم انكليزي (د محمد حامد- مصدر سابق – ص30 ).
- وسام مهدي- الضوء منظومة ديكورية- مصدرسابق– ص24.
- نيوتن – ضمن تحليل نيوتن :ان اصل اللون هو الضوء ، من خلاله يحلل الضوء، الى الالوان المكونة إلى الطيف الشمسي ،وان مجموعها يكون اللون الابيض .
- وسام مهدي-تحولات القراءة الجمالية للخطاب البصري في عروض عقيل مهدي -المسرحية- مصدر سابق- ص103.
- د طالب عبد الحسين فرحان- جمالية المؤثرات الضوئية واللونية في العرض المسرحي- بحث منشور في مجلة مبدأ- (بغداد- الجامعة العراقية- العدد 23/2 - السنة السادسة عشر-2009) ص457 .
- بول كيلي- نظرية التشكيل- ترجمة:عادل السيوطي-( القاهرة- دار ميرفت-2003)- ص86.
- تقنية الليزر:تعمل على تضخيم الضوء واللون بواسطة الانبعاث التحفيزي للإشعاع ويطلق عليها (Amplificat bys –timulatcd Emission of radiation light ) وقد جاء أول مولود ليزر عام 1960 .
- فرانك م.هواينتج- مصدر سابق-ص384 .
- ينظر :ادون ولسن-التجربة المسرحية-ترجمة ايمان مجازي-(القاهرة- مهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبي – (2001) ص175.
- جوليان هلتون-نظرية العرض المسرحي-ترجمة: نهاد صليحه- (مركز الشارقة للإبداع الفكري- دائرة الثقافة والاعلام لحكومة الشارقة-2001) ص167.
- ينظر:روعة بهنام شعاوي –تصميم الزي للمسرحيات التعبيرية-(دراسة تطبيقية )رسالة ماجستير غير منشور (جامعة بغداد-كلية الفنون الجميلة 1999) ص 53.
- حمدي عبد المقصود- لمسة المكياج ودورها في التعبير (القاهرة – مجلة السينما والمسرح-1975) ص57.
- ينظر عثمان عبد المعطي عثمان – عناصر الرؤيا عند المخرج المسرحي (القاهرة-الهيئة المصرية العامة للكاتب-1996) ص163 .
- جوليان هيلتون – نظرية العرض المسرحي – مصدر سابق – 167 .
- فرانك م.هواينتج – مصدر سابق – ص128.
- فاتن جمعة سعدون – مرجعيات التماثيل في هيئة الشخصية في العروض المسرحية _اطروحة دكتوراه غير منشورة(بغداد-جامعة بغداد- كلية الفنون الجميلة -2005) ص 85-86 .
- ينظر وسام مهدي- تحولات القراءة الجمالية- مصدر سابق- ص118.
- المصدر نفسه – ص120 .
- ينظر بريخت اوزين فردريك- حياته وفنه وعصره – ترجمة :ابراهيم العريس – ط2-(بيروت –دار ابن خلدون-1983) ص 101 .
- وسام مهدي – تحولات القراءة الجمالية – مصدر سابق- ص 110.
- البرليسيك:هي المسرحية الساخرة(السيتيرية)التي تعتمد على موضوع درامي معاصر .
- سعد صالح –الانا –الاُخر – ازدواجية الفن التمثيلي –سلسلة عالم المعرفة –المجلس الوطني للثقافة والفنون والاداب- (الكويت :مطابع السياسة –العدد 27- (200)ص 190 .
- ينظر M. Byill . Kouis , the lighting Designasan Artist.U.Y:Fastman Kodak,2003.P41
- كورت زاكس- تراث الموسيقي العالمية – ترجمة:سمحة الخولي – (القاهرة بدار نهضة مصر للطباعة والنشر -1964) ص48.
- مصدر نفسة – صفحة نفسها .
- مصدر نفسة – ص 281 .
- ينظر شلدون شيلي – تاريخ المسرح في ثلاثة الاف سنة – الجزء الاول – ترجمة دريني خشبة –( القاهرة :المؤسسة المصرية العامة للتاليف وللترجمة والطباعة والنشر – ب.ت) ص 316 – 317 .
- -Paul Henry Lang the Experience of opera P.215 .
- فرانك م.هواينتج – مصدر سابق – ص 202 .
- علي عبد الله – الموسيقى ودلالاتها في عروض المسرح العراقي – أطروحة دكتوراه غير منشورة – (بغداد : كلية الفنون الجميلة -1994) ص 10.
- سعد اردش – المخرج في المسرح المعاصر – سلسلة عالم المعرفة – ( الكويت : مطابع اليقظة- 1979) ص 228.
- فيسفولد مايرهولد – في الفن المسرحي –مصدر سابق، ص 95-96.
- فاضل خليل – الموسيقى في المسرح – مجلة الكاتب العربي – العدد(24)- (بغداد: مطابع دار الثورة للطباعة والنشر – 1989)ص35.
- بيتر بروك – المكان الخالي مصدر سابق– ص 74.
- (تفكيك الخطاب البصري ودلالاته في العرض المسرحي)-أطروحة دكتوره تقدم بها قاسم مؤنس عزيز الى كلية الفنون الجملية – جامعة بغداد –هي جزء من متطلبات نيل شهادة الدكتوراه فلسفة باشراف :أ.م.د.جلال جميل محمد – 2003.
- تحولات القراءة الجمالية للخطاب البصري في عروض عقيل مهدي المسرحية – اطروحة دكتوراه تقدم بها وسام مهدي كاظم الى كلية الفنون الجميلة – جامعة بغداد – هي جزء من متطلبات نيل شهادة الدكتوراه فلسفة – باشراف أ.م.د. محمد عبد الرحمن الجبوري -2011 .