The Reality and Challenges of E-Learning or Blended Learning in Palestine "An-Najah National University -Faculty of Fine Arts as a Model"

Authors

  • Hani Khalil Al-Farran College of Fine Arts, Center for Interior Design and Television Decoration, An-Najah National University, Nablus, Palestine
  • Maisam Ayman Abdul-Haq College of Graduate Studies, An-Najah National University, Nablus, Palestine,
  • Zuheir Naji Khayef College of Humanities and Educational Sciences, An-Najah National University, Nablus, Palestine

DOI:

https://doi.org/10.35560/jcofarts1618

Keywords:

E-learning, Blended learning, Challenges, An-Najah National University.

Abstract

In recent years, the world has faced significant challenges, most notably the COVID-19 pandemic and various economic crises that have impacted many aspects of life. Specifically, the Palestinian people face additional challenges due to the practices and restrictions imposed by the Israeli occupation, including efforts to undermine and restrict the educational process. This study focuses on exploring the challenges faced by students of the Faculty of Fine Arts at An-Najah National University within the framework of electronic and blended learning systems. The researcher designed a questionnaire specifically for this purpose, which was distributed to a sample of students. The collected data was analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The study aimed to identify the challenges and realities of electronic and blended learning in the Faculty of Fine Arts, emphasizing the main obstacles students face in adopting this educational approach. These challenges include the pressures and restrictions resulting from the Israeli occupation, as well as technological and logistical difficulties. The research concluded with several findings and recommendations, the most notable being that electronic and blended learning have significantly contributed to maintaining the continuity of the educational process during the COVID-19 pandemic and after October 7th. Among the key recommendations were improving the technological infrastructure and training students in the effective use of electronic learning tools.

Author Biographies

  • Hani Khalil Al-Farran, College of Fine Arts, Center for Interior Design and Television Decoration, An-Najah National University, Nablus, Palestine

    أستاذ مشارك في التصميم الداخلي، كلية الفنون الجميلة، ومدير مركز التصميم الداخلي والديكور التلفزيوني، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.

  • Maisam Ayman Abdul-Haq, College of Graduate Studies, An-Najah National University, Nablus, Palestine,

    طالبة ماجستير في التصميم الداخلي، كلية الدراسات العليا، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.

  • Zuheir Naji Khayef, College of Humanities and Educational Sciences, An-Najah National University, Nablus, Palestine

    أستاذ مساعد، كلية العلوم الإنسانية والتربوية - جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.

References

• احمد محمد سالم. (2010). وسائل وتكنولوجيا التعليم. مكتبة الرشد، 381.

Salem, A. M. (2010). [Instructional media and educational technology]. Al-Rushd Library.

• السبيعي،عبداالله بن محمد بن بدن. (2020).مدى استخدام أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأمير سطام بن، 89-123.

Al-Subaie, A. M. B. (2020). [The extent to which faculty members at Prince Sattam Bin Abdulaziz University use e-learning], 89–123.

• السيد احمدعبد الهادي. (2020). التعليم الإلكتروني الواقع والحقيقة. الجمعية السعودية للمحاسبة، 19.

El-Sayed, A. A. (2020). [E-learning: Reality and truth]. Saudi Association of Accounting, 19.

• العمري، عبدالعزيز بن غازي راضي. (2020). التعليم الإلكتروني. المجلة الدولية للبحوث النوعية المتخصصة الأكاديمية العربية للعلوم الإنسانية والتطبيقية، 3 - 11.

Al-Omari, A. G. R. (2020). [E-learning]. International Journal of Specialized Qualitative Research, Arab Academy for Humanities and Applied Sciences, 3–11.

• المرهاق،عبد الناصر علي عبدلله. (2020). لتعليم الإلكتروني: مميزاته ومبررات الأخذ به في النظام التعليمي في ضوء تجارب بعض الدول العربية والأجنبية. مجلة البيان العلمية، 149 - 175.

Al-Murhaq, A. A. A. (2020). [E-learning: Its features and rationale in light of the experiences of some Arab and foreign countries]. Al-Bayan Scientific Journal, 149–175.

• بوختالة،مصطفى. (2020). التعليم الإلكتروني: تحرير للمتعلم وتطوير للتعلم الذاتي التنظيم. لمدرسة العليا للأساتذة بوزريعة - مخبر علم تعليم العربية، 18-43.

Buchtala, M. (2020). [E-learning: Learner liberation and development of self-regulated learning]. Higher School for Teachers in Bouzareah – Laboratory of Arabic Teaching Science, 18–43.

• تغريد محمد حنتولي. (2016). واقع التعليم الالكتروني في جامعه النجاح الوطنية في تحقيق التفاعل بين المتعلمين من وجهة نظر طلبه كليه الدراسات العليا برامج كلية التربية واعضاء الهيئة التدريسية. نابلس: جامعة النجاح الوطنية كلية الدراسات العليا.

Hantouli, T. M. (2016). [The reality of e-learning at An-Najah National University in achieving interaction among learners from the perspective of graduate students and faculty members]. Nablus: An-Najah National University.

• جاسم سلوان وعوده. (بلا تاريخ). اتجاهات وتطبيقات حديثه في البرامج التعليميه في الاردن. دار الشروق للنشر و التوزيع. جامعة النجاح الوطنية. (2020).

Ouda, J. S. W. (n.d.). [Modern trends and applications in educational programs in Jordan]. Dar Al Shorouk for Publishing and Distribution. An-Najah National University. (2020). (Unspecified publication)

• حواس، فتيحة. (2021). التعليم الإلكتروني : الايجابيات و السلبيات. جامعة الجلفة، 889-900.

Hawas, F. (2021). [E-learning: Advantages and disadvantages]. University of Djelfa, 889–900.

• خالد حامد. (129-158). واقع التعليم الالكتروني في كلية فلسطين التقنيه في ظل جائحه كورونا. ابو قوطة.

Hamid, K. (n.d.). [The reality of e-learning at Palestine Technical College during the COVID-19 pandemic], 129–158. Abu Quta.

• د. احسن غربي. (2021). جودة التعليم االلكتروني " التعليم عن بعد نموذجا". الجزائر: كليةالحقوق والعلوم السياسية جامعة 20 أوت 1955 سكيكدة.

Gharbi, A. (2021). [Quality of e-learning: Distance learning as a model]. Skikda University, Faculty of Law and Political Science.

• عطار بن اسحاق. (2005). التعليم الالكتروني/مفهومه/اهدافه/ واقع تطبيقه. الجمعية المصريةلتكنولوجيا التعليم، 376-377.

Ben Ishaq, A. (2005). [E-learning: Concept, goals, and implementation reality]. Egyptian Association for Educational Technology, 376–377.

• عماني، نصيرة. (2022). التعليم الإلكتروني: الواقع والآفاق. المركز الجامعي الونشريسي تيسمسيلت - مخبر الدراسات دراسات معاصرة، 180-170.

Oumani, N. (2022). [E-learning: Reality and prospects]. University Center of Tissemsilt, Laboratory for Contemporary Studies, 170–180.

• محمود حسني الاطرش ومصعب سمير راشد. (2020). واقع التعليم الالكتروني والمدمج جامعة النجاح الوطنية في ظل تفشي وباء كورونا من وجهه نظر الطلبة. نابلس: جامعة النجاح الوطنية. يوسفي، رفيق. (2016). التعليم الالكتروني: الواقع والتحديات. جامعة العربي التبسي تبسة - كلية العلوم الاقتصادية.

Al-Atrash, M. H., & Rashid, M. S. (2020). [The reality of online and blended learning at An-Najah National University during the COVID-19 pandemic from

ثانياً: المراجع الأجنبية:

• Newby. (2010). Educational Technology for Teaching and. Upper Saddle River,N.J: Pearson education.

• Adeyeye MO, Musa AG, Botha A, et al. (2013) Problem with multi-video format m-learning applications. In J. E. Pelet (Eds.), E-Learning 2.0 Technologies and Web Applications in Higher Education (Chapter 10), Oman: IGI Global.

• Abuhamdeh M (2010) A hierarchical framework to quantitatively evaluate success factors of mobile learning. PhD Thesis, University of Banking and Financial Sciences, Amman, Jordan.

ثالثاً: المراجع الإلكترونية:

https://educ.najah.edu/ar/news-and-activities/2020/03/16/18197-tlb-ylthkon-bmns-ltaalm-llktrony-fy-gmaa-lngh-lotny/

Downloads

Published

2025-12-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Reality and Challenges of E-Learning or Blended Learning in Palestine "An-Najah National University -Faculty of Fine Arts as a Model". (2025). Al-Academy , 119, 355-366. https://doi.org/10.35560/jcofarts1618

Publication Dates

Similar Articles

11-20 of 1054

You may also start an advanced similarity search for this article.